enbarnonskan.blogg.se

Vår barnönskan fick sig ett plus 24/10-15, efter 1 1/2 års längtan. Diagnos PCOS och fyra kurer Pergotime och till sist så blev det plus. Nu hoppas vi att vår skatt kämpar igenom hela graviditeten. ❤️

Dagsläget

Publicerad 2015-05-05 20:44:05 i PCOS,

Hej,
 
Jag tänkte förklara läget för er som nu kommer läsa min blogg.
Jag och min sambo har varit tillsammans i sju år och för lite mer än ett år sedan kände vi båda två att vi var redo för att försöka skapa ett barn tillsammans.
 
 
Jag har alltid haft oregelbunden mens mellan 30-71 dagar, inget som jag lidit av mer än att jag aldrig vetat när mensen har tänkt dyka upp. Jag har aldrig haft besvär med mensvärk och känningar av ägglossning.
Under drygt fyra år åt jag Cerazette (minipiller) och under denna period var jag helt fri från mens, rätt skönt tyckte jag. Men bytte konstigt nog till en billigare variant som jag bara använde i knappt en vecka för jag stod verkligen inte ut. Min kropp sa ifrån, jag hade värk i hela ryggen, strålandes ner mot benen och fötterna. Jag kunde knappt gå, stå, sitta, ligga. Det gjorde så jävla ont. Jag fick panik och slutade äta pillerna, jag var säker på att jag var nära på att få en blodpropp. 
Hur som så är det över två år sedan jag slutade med Cerazette/Desogestrel Teva.
 
 
Jag har alltid önskat mig ett barn, helst fyra. 
Jag trodde länge att jag aldrig skulle kunna bli älskad av någon (hemska tanke!) men så en novembernatt 2007 fick jag syn på mannen i mitt liv. Det skulle ta ytterligare fem månader innan jag vågade ta steget och kontakta honom. Och idag har vi alltså varit tillsammans i sju år, och jag älskar honom fortfarande hur mycket som helst.
Jag har anat att det skulle bli svårt för oss att bli gravida, mycket på grund av min oregelbundna mens. Men ändå, inte att det skulle gå över ett år och fortfarande inte ens ett positivt graviditetstest. Knappt några positiva ägglossningstester heller. 
Jag har provat munkpeppar (både droppar och i tablettform) och rosenrot i omgångar men inget har hjälpt.
Folsyra och Vitamin Kvinna har jag ätit sedan vi började denna resa.
 
 
I slutet av januari 2015 ringde jag Kvinnokliniken, och de var mycket vänliga och skickade hem dokument som vi fyllde i och skickade in. 
I början av april lämnade vi båda blodprov och min sambo lämnade spermaprov som var helt normalt, dock en liten avvikelse med några få som simmade långsamt. Så ett nytt spermaprov ska tas efter sommaren för att se hur det utvecklats.
I slutet av april fick vi träffa en läkare, hon gjorde ett VUL på mig och kunde genom det konstatera att jag har PCOS. Livmodern såg fin ut och hon sa att hon inte trodde att det skulle vara några problem för oss att bli gravida på naturlig väg men att det kunde ta mycket lång tid.
Så de var villiga att hjälpa oss, så till att börja med kör vi igång med en första kur Pergotime så fort jag får min mens.
Och den väntar jag ännu på..
 
 
Kram!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela